Zabrze, dn. 13.09.2024r.
Szanowna Pani
Agnieszka Rupniewska
Prezydent Miasta Zabrze
W związku z podjętą na wniosek Władz Miasta uchwałą Rady Miasta Zabrze nr VII/51/24 Zabrze, w sprawie podwyżki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalonej w wysokości 39,00 zł /os./miesięcznie oraz 78,00 zł /os./miesięcznie opłaty podwyższonej, w przypadku nie wypełniania obowiązku selektywnej zbiórki odpadów, która ma obowiązywać od 1 października 2024r., Zarząd Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej wyraża stanowczy sprzeciw wobec obciążania mieszkańców tak wysokimi kosztami tytułem opłat za gromadzenie i wywóz odpadów komunalnych.
Zgodnie z ustawą z 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy ustala stawki opłat za usługi związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Pragniemy zauważyć, że w Zabrzu, w porównaniu do miast ościennych woj. śląskiego, mamy jedną z najwyższych stawek opłat:
Katowice – 35,20 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Ruda Śl. – 37,00 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Tarnowskie Góry – 33,00 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Chorzów – 33,90 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Mikołów – 34,00 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Sosnowiec – 27,70 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Tychy – 26,00 zł /os./miesięcznie za odpady segregowane
Zauważamy także coraz bardziej pogorszającą się sytuację materialną wielu mieszkańców Zabrza związaną z podwyżkami cen energii, gazu i wody przy jednoczesnym obniżeniu przez naszych Włodarzy Miasta wysokości wskaźników dopłat dodatku mieszkaniowego o 20 %, które obecnie nie mogą przekroczyć 50 % faktycznych wydatków za lokal mieszkalny.
Wiadomo, że tak wysoka opłata uderzy najmocniej w emerytów, bezrobotnych, rodziny wielodzietne, a przede wszystkim osoby uczciwie deklarujące liczbę osób zamieszkujących dany lokal.
Największym problemem dla zarządców nieruchomości pozostaje rynek wynajmu mieszkań, który w ostatnim czasie mocno się rozwinął, a których właściciele z rozmysłem zaniżają liczbę najemców, którzy przecież również produkują odpady.
Jako Zarządca nie dysponujemy narzędziami prawnymi, aby wyegzekwować od mieszkańców zgłaszania faktycznej liczby osób zamieszkujących, choć wiele starań na tym polu czynimy. Proponujemy zatem, o przeanalizowanie zmiany metody naliczania opłat za gospodarowanie odpadami, która pozwoliłoby na uszczelnienie systemu tak, by obejmował wszystkich mieszkańców, a nie tylko tych którzy uczciwie deklarują faktyczny stan osób zamieszkujących w lokalu.
Natomiast w perspektywie powinny być podejmowane przede wszystkim działania w kierunku usprawnienia procesu gospodarki odpadami, poprzez wprowadzanie nowoczesnych technologii zarządzania, które pozwolą na bardziej efektywne gospodarowanie odpadami, w tak ważnej dla ochrony środowiska dziedzinie gospodarki, a w perspektywie obniżenia kosztów i obciążeń miejskiej kasy. Dzięki temu mieszkańcy Zabrza mogliby wnosić niższe opłaty, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości usług, które na dzień dzisiejszy pozostawiają wiele do życzenia. W innym przypadku będziemy niestety ciągle skazani wyłącznie na jeden, najprostszy, lecz zarazem najgorszy scenariusz – ciągłe podwyżki opłat i coraz głębsze sięganie do kieszeni mieszkańców.
Tak wysoki wzrost opłat za gospodarowanie odpadami przekłada się na duże niezadowolenie mieszkańców, którzy pomimo starań karani są podwyższoną stawką za brak segregacji. Pragniemy zauważyć, że zbyt restrykcyjne podejście Władz Miasta do jego mieszkańców i uciekanie się do odpowiedzialności zbiorowej odniesie wręcz odwrotny skutek do zakładanego. Efektem będzie spadek motywacji mieszkańców do segregacji odpadów, przede wszystkim tych, które podlegają recyklingowi w ramach gospodarki obiegu zamkniętego i których jesteśmy niemałym producentem.
Nie jest naszym celem przerzucanie się argumentami formalno-prawnymi, natomiast głównym i nadrzędnym celem jest poprawa jakości gospodarki odpadami nie tylko na obszarze objętym zasobami Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Tym bardziej, że stan porządkowy stanowisk śmietnikowych, jak i segregacji odpadów zlokalizowanych przy nieruchomościach będących w zarządzie innych podmiotów, w tym gminnych, pozostawia wiele do życzenia (w załączeniu jeden z przykładów i dokumentacja fotograficzna z terenu nieruchomości będącym w zarządzie Gminy Miasta Zabrze). Wobec czego nasuwa się pytanie: Czy jesteśmy wszyscy traktowani równo?
Wobec powyższego wnosimy o ponowne rozważenie sprawy i cofnięcie podjętej decyzji o ukaraniu naszych mieszkańców podwojoną stawką opłat za brak segregacji odpadów jeszcze przed rozstrzygnięciem postępowania administracyjnego.
Jednocześnie podkreślić należy, że zakres działań zarządów spółdzielczych nieruchomości, w zakresie poprawy jakości segregacji z pewnością jest dużo szerszy niż wśród innych zarządców i często wykracza ponad obowiązki wynikające z Ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, jak i w aktach prawa miejscowego tj. Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Zabrze.
Inicjowane przez nas działania oraz kierowane prośby w poprzednich latach w celu przeciwdziałania niesegregowaniu odpadów między innymi poprzez doposażenie stanowisk w zgniatarki do plastiku bądź chipy, nie spotkały się z pozytywną reakcją ze strony Władz Miasta. Wartym rozważenia, w ramach współpracy Władz Miasta z lokalnymi zarządcami nieruchomościami byłoby współfinansowanie bądź zastosowanie ulg podatkowych w przypadku wyposażania nieruchomości w nowoczesne rozwiązania np. workomaty z systemem identyfikacji odpadów komunalnych za pomocą etykiet/naklejek z kodami kreskowymi, czy półpodziemne pojemniki do gromadzenia odpadów.
W świetle powyższego apelujemy o ponowną analizę działań, kosztów i przychodów w ramach prowadzonej gospodarki odpadami komunalnymi, w celu wycofania się z tak wysokiej skali podwyżki opłat obciążających mieszkańców Zabrza. Przedstawienie do publicznej wiadomości rzetelnej kalkulacji ponoszonych kosztów w stosunku do wpływów, w tym z opłat za gospodarowanie odpadami.
Z naszej strony, nie chcąc pozostawać jedynie w roli inkasenta opłat deklarujemy dalszą chęć współpracy z jednostkami odpowiedzialnymi za gospodarkę odpadami komunalnymi w naszym mieście, bowiem zdajemy sobie sprawę z wagi problemu i czekających wyzwań.
Z wyrazami szacunku
Zarząd
Zabrzańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej
Do wiadomości:
Pan Grzegorz Olejniczak Przewodniczący Rady Miasta
Pan Rafał Grygiel Wiceprezydent Miasta Zabrze